מבוא
הצמיגים ברכב הם למעשה נקודת החיבור היחידה של הרכב עם הכביש ולכן הם אחד מהגורמים אשר אחראיים על איכות ובטיחות הנסיעה, למרות זאת מסתבר שמעטים זוכרים שמדובר במוצר מתכלה ומחליפים את צמיגי מכוניתם רק כאשר הצמיג נפגע ללא אפשרות תיקון או שחויבו לעשות כך במסגרת מבחן הרישוי השנתי (טסט).

בחירת צמיג מתאים לרכב עשויה להיות הצעד הבטיחותי ביותר למען הנוסעים ברכבכם ויכולה למנוע סיכונים מיותרים מכיוון שהצמיג הוא אחד החלקים שבמקרה של כשל או פגם עשוי להותיר את הנהג חסר אונים ולהוביל לאובדן שליטה.

במדריך זה נסביר כיצד תדעו שעליכם להחליף את הצמיגים ברכב וכיצד תוכלו לבחור צמיג כך שיתאים לרכבכם וגם יהיה עמיד וחסכוני באנרגיה.
כלים וחומרים
.
שלב 1: התאמת הצמיג לרכב
סוגים שונים של צמיגים מוצעים בשלל מידות ולכן הצמיגים שתתקינו ברכבכם חייבים לענות על מספר דרישות ותקנות אשר נקבעו על ידי יצרן הרכב. דרישות אלה מופיעות בספר הרכב שסופק על ידי היצרן ובנוסף לכך ברישיון הרכב המהווה אישור שהרכב רשאי לנוע בכביש.

החוק במדינת ישראל קובע שיש להשתמש בצמיגים עם נתונים המתאימים לדרישות המופיעות ברישיון הרכב ולכן דרישות אלה חייבות להתאים לנתונים המוטבעים על דופן הצמיג אותו אתם מעוניינים להתקין ברכב.

נניח לדוגמה שמידת הצמיג המצוינת ברישיון הרכב היא: 195/55R16 87V
להלן הסבר אודות משמעות המספרים והאותיות משמאל לימין:


מידות הצמיג195/55R16 87V
המידה רשומה ברישיון כך שהמספר הראשון משמאל מייצג את רוחב הצמיג במילימטרים, בדוגמה המצורפת 195 מילימטרים. המספר השני מייצג את חתך הצמיג או במילים אחרות גובה דופן הצמיג באחוזים ביחס לרוחבו, בדוגמה המצורפת חתך הצמיג הוא 55 כלומר גובה דופן הצמיג מהווה 50% מרוחבו ובדוגמה שלנו 107.25 מילימטר. 

סוג הצמיג - 195/55R16 87V
בסמוך למידת חתך הצמיג כתובה אות לועזית המייצגת את סוג המבנה הפנימי של שלד הצמיג (carcass), חשוב לבחור בצמיג בעל אותו מבנה שלד בדיוק כפי שצוין ברישיון הרכב. 

הסוגים הקיימים הם:
רדיאלי (Radial) - מסומן על ידי האות R.
דיאגונלי (Bias) - מסומן על ידי האות D.
מעורב (Belted)  - מסומן בדרך כלל על ידי האות B.

במדריך זה לא נרחיב על ההבדלים בין הסוגים השונים של מבנה שלד הצמיג, כל מה שאתם צריכים לצורך התאמת הצמיג הוא סוג הצמיג בלבד, בנוסף לכך כמעט כל הצמיגים הקיימים היום ומוצעים לרכבים פרטיים הינם צמיגים רדיאליים.

קוטר חישוק הצמיג (גנט) - 195/55R16 87V
המספר הבא מציין את קוטר החישוק עליו מולבש הצמיג באינצים, ובדוגמה שלנו 16 אינצ.

עומס מירבי - 195/55R16 87V
לאחר המספר המציין את קוטר החישוק נמצא מספר דו ספרתי המציין את קוד העומס בקילוגרם, זהו המשקל המירבי בו מסוגל הצמיג לעמוד גם במהירות הגבוהה ביותר. תוכלו להיעזר בטבלה המצורפת המציגה מה הוא המשקל המירבי עבור קוד העומס הרלוונטי לרכב שלכם. 
בדוגמה שלנו קוד העומס הינו 87 כלומר על פי טבלת קודי העומס הצמיג מסוגל לעמוד במשקל ועומס של עד 545 קילוגרם (זכרו כי עומס זה רלוונטי לכל צמיג מתוך הארבעה).

דירוג המהירות - 195/55R16 87V
בנוסף למשקל המירבי מוגבל הצמיג גם למהירות מירבית, קוד המהירות המירבית מיוצג על ידי אותו אנגלית הצמודה לקוד העומס. לנוחיותכם מצורפת טבלה המציגה את המהירות המרבית עבור קוד המהירות המתאים לרכבכם. בדוגמה שלנו קוד המהירות הוא V, כלומר על פי טבלת קודי המהירות הצמיג מסוגל לנסוע במהירות מירבית של 240 קמש.


ייעודו של הצמיג - P195/55R16 87V
כפי שצויין מידות הצמיג הרשומות ברישיון הרכב מוטבעות גם בצידו של הצמיג, אומנם על הצמיג עצמו קיימת בדרך כלל בנוסף אות לועזית אחת או יותר אשר מציינת לאיזה סוג של רכב הצמיג נועד, כלומר האם הצמיג מיועד לרכב נוסעים, מסחרי, עגלה וכדומה.

האפשרויות הן:

Passenger) P) 
הצורה הנפוצה ביותר של צמיגים . P מייצג רכב נוסעים, כלומר צמיגים אלה נועדו לשימוש על כלי רכב המיועדים לנוסעים כמו מכוניות, minivans, משאיות, טנדרים ורכבי שטח.

Light Truck) LT)
צמיגים אלה מיועדים לשימוש בכלי רכב המשמשים לשאת עומסים כבדים. זה כולל רכבי שטח, טנדרים ומשאיות בינוניות.

Temporary Spar) T
אם מידות הצמיג מתחילות באות T, זה אומר שהצמיג הוא צמיג חלופי זמני (בדגש על הזמני). צמיגים אלה מיועדים לשימוש לטווח קצר עד לתיקון או החלפת הצמיג הקבוע. 
בדגמי רכבים מסוימים צמיגים אלה קטנים יותר מהצמיגים הקבועים על מנת לחסוך מקום בחלל האחסון ולכן מומלץ להשתמש בהם כמה שפחות ורק במקרה שבו אחד מהצמיגים הקבועים נפגע.

Special Trailer) ST)
צמיגים המתחילים ב-ST הם צמיגים המיועדים לנגררים כגון קרוואן, סירה וכדומה.

Commercial) C
צמיגים מסחריים, לשימוש במשאיות אספקה ​​ובטנדרים המסוגלים לשאת עומסים כבדים.



חשוב לזכור! יצרן הרכב יודע באמת הכי טוב איזה צמיג מתאים לרכבכם. הוא תכנן את המכונית, בחן אותה בשלל דרכים על פני מאות אלפי קילומטרים וכייל אותה בהתאם למידת הצמיג ולחץ האוויר שבחר.

התקנת צמיגים ברכב אשר אינם תואמים לנתונים המופיעים ברישיון הרכב נחשבים עבירה על החוק וימנעו מהרכב לעבור את תהליך הרישוי השנתי. בנוסף לכך אתם עלולים לסכן את חייכם וחיי הנוסעים ברכב.

כעת לאחר שווידינו שמבחינת החוק ודרישות היצרן הצמיג מתאים לרכב, נוכל להמשיך למדדים הבאים אשר יכולים להשפיע על בחירתו של צמיג כזה או אחר.
שלב 2: תאריך ייצור הצמיג
נקודה חשובה שיש לבחון כאשר רוכשים צמיג חדש היא גילו של הצמיג.
על פי החוק הישראלי, מותר למכור צמיג עד 6 שנים ממועד הייצור שלו, הסיבה לכך שבחלוף הזמן החומרים המרכיבים את הצמיג מאבדים את התכונות החיוניות לתפקודו התקין של הצמיג כגון גמישות וכדומה.

בעקבות אחסון לקוי, חשיפה לשמש וכדומה אורך חייו של הצמיג עלול להתקצר אפילו יותר ולכן, כאשר אתם רוכשים צמיג חדש יש להתעקש שגילו יהיה שנה לכל היותר.

זכרו ואל תתפתו!! גם אם יציעו לכם את הצמיג בהנחה, יטענו שהוא שכב באחסנה מקוררת וחשוכה היטב ולא נחשף לשמש, במידה וגילו של הצמיג גדול משנה מדובר בעסקה גרועה.

כיצד נוכל לדעת מה הוא גילו של הצמיג?
תאריך הייצור של הצמיג מוטבע בדופן שלו, זהו למעשה מספר בעל ארבע ספרות, כאשר שתי הספרות הראשונות משמאל מציגות את השבוע בשנה, והשתיים הנוספות את שנת הייצור. 

נניח לדוגמה שתאריך ייצור הצמיג המוטבע על הדופן שלו הוא : 3014
במקרה זה הצמיג יוצר בשבוע ה-30 (אמצע אוגוסט) של שנת 2014.
שלב 3: מותג או לא מותגמותג או לא מותג? זאת השאלה. 
למען האמת התשובה לשאלת המותג איננה מורכבת ובסופו של דבר תהיו צריכים להחליט בין איכות למחיר. באופן זהיר אפשר לומר שיצרני הצמיגים הנחשבים והמפורסמים מחזיקים בטכנולוגיה ובפטנטים אשר מאפשרים להם לייצר צמיגים טובים, עמידים ועם יכולת גבוהה בפעולת הצמיגים כגון אחיזה משופרת, רעש מופחת וכדומה.

חשוב לדעת שגם היצרנים הגדולים מייצרים מגוון רחב מאוד של סדרות צמיגים יקרים וזולים, לארצות מפותחות ולארצות מתפתחות, כאלה שמיוצרים במערב אירופה וכאלה שמגיעים מסין וממגוון מדינות עולם שלישי ומחירם זול יותר, יחד עם זאת מערך הביקורת והסטנדרטים של היצרנים הגדולים טוב יותר גם אם הצמיג הגיע מסין, אחרי הכל, קיימים בשוק גם טלפונים מעולים שמגיעים מסין.

מבלי לקבוע עמדה על איכות צמיג כזה או אחר, ההמלצה שלנו היא לא להתפתות לפתרונות זולים ולצמיגים ממותגים עלומי שם ולבחור בצמיג מיצרן גדול ומוכר, בין המותגים המוכרים והטובים ביותר אפשר לציין את מישלין, גודייר ופירלי.

זכרו! במידה ובצמיגייה לא מציינים את שמו של המותג הזול, אלא אומרים משהו כמו סיני ב-300 שקל, אפשר להניח שמדובר בצמיג בסיסי שלא ישמור עלינו באופן יוצא דופן בעת בלימת חירום.

כיצד נוכל לדעת היכן יוצר הצמיג ושהצמיג אכן שייך לחברה מוכרת?
לכל מפעל בעולם שמייצר צמיגים יש קוד המורכב מספרות ואותיות לועזיות, גם קוד זה מוטבע בדופן הצמיג ובעזרתו תוכלו לדעת את מיקומו המדויק של המפעל אשר ייצר את הצמיג אותו אתם עומדים לרכוש (מצורפת תמונה להמחשה).

קיימים ברשת אתרים אשר מכילים את רשימת הקודים של כל המפעלים בעולם ואת פרטי המפעלים בהתאמה, להלן מספר דוגמאות מהם:
https://www.tire-information-world.com/dot-codes.html
http://www.harriger.com/tires.htm

שלב 4: תקן יורולייבל (Eurolabel)
צמיגים אשר מיוצרים על פי התקן האירופי (Eurolabel), מעניקים לנו עוד מספר פרמטרים הנוגעים לרמתו ואיכותו של הצמיג: דירוג האחיזה בכביש רטוב, דירוג היעילות והחיסכון בדלק ודירוג הרעש. פרמטרים אלה יכולים לסייע לנו בבחירת הצמיג הנכון לרכבנו ומופיעים על תווית שמודבקת לצמיג, במידה והוא מיוצר על פי התקן האירופי העדכני. 

החל מיוני 2013, כל הצמיגים המיוצרים בתקן האירופי מציגים את מדבקת תווית התקן האירופי, אם לא מצאתם את התווית מודבקת על הצמיג, פנו ליבואן הצמיגים כיוון שהוא מחויב לספק את המידע.

דירוג האחיזה בכביש רטוב:
הסמל שמייצג את מדד יכולת הבלימה של צמיג בכביש רטוב בתווית התקן הוא צמיג על משטח רטוב ולצדו ענן שמוריד גשם (תמונה מצורפת). 
הדירוגים נעים בין A ל-G כאשר A הוא הדירוג הטוב ביותר ו-G הוא הדירוג הגרוע ביותר.

באופן כללי, על כל ירידה בדירוג, הצמיגים צפויים לבלום במרחק הגדול בין 3 ל-6 מטרים נוספים, ביחס לצמיג בדירוג אחיזה טוב יותר.
כך לדוגמה במהירות של 80 קמש על כביש רטוב, צמיג שמדורג G בדירוג האחיזה בכביש רטוב, עשוי לבלום במרחק של 20 מטרים ויותר מעבר לנקודת העצירה של צמיג המדורג ב-A ולכן מיותר להרחיב על החשיבות של בחירת צמיג שאוחז היטב בתנאים רטובים ובעייתיים.

דירוג היעילות והחסכון בדלק:
הסמל המייצג מדד זה הוא של צמיג ולצדו משאבת דלק.
גם במקרה זה מדובר בדירוג שבין A - הטוב ביותר, ל-G הגרוע ביותר, ההבדל בין דירוג A ודירוג G יכול לבוא לידי ביטוי בהפחתה של עד 7.5% בצריכת הדלק. 

נניח כי צריכת הדלק הממוצעת היא 8 ליטר ל- 100 קילומטרים, מחיר הדלק הוא 7 ₪ לליטר וממוצע חיי הצמיג הוא 35000 קילומטרים בשלוש שנים. במקרה זה בחירת צמיג בדירוג A במקום דירוג G יכולה לחסוך יותר מ-6 ליטר דלק לכל 1000 קילומטרים. העלות הנחסכת הינה למעלה מ- 1400 ₪ לתקופת חייו של הצמיג.

מעבר לעלות הכספית, לחסכון בדלק יש השלכות חיוביות נוספות כגון צמצום זיהום האוויר ושמירה על הסביבה. 

דירוג הרעש:
דירוג הרעש מודד את פליטת הרעש החיצוני של הצמיג בדציבלים.
הסמל שמייצג מדד זה הוא של צמיג ולצדו רמקול ושלושה פסים קמורים המייצגים רעש כאשר לצדם דירוג הרעש החיצוני של הצמיג בדציבלים.

מאחר ומעטים האנשים שמכירים את ערכי הדציבלים מוצגת גם דרגת הרעש, דרגה זו מסווגת את הצמיג ביחס לסף הרעש שנקבע בתקן בצורה הבאה:

גל שחור קמור 1 - 3 דציבלים או יותר מתחת לסף שנקבע בתקן האירופאי לצמיג רועש.
שני גלים שחורים קמורים - עד 3 דציבלים פחות מתחת לסף שנקבע בתקן לצמיג רועש.
שלושה גלים שחורים קמורים - מעל הסף שנקבע לתקן עבור צמיג רועש.
שלב 5: מערכת הדירוג האמריקאית
ללא קשר לתקן Eurolabel (האירופאי) קיים גם תקן ומערכת דירוג אמריקאית ומרבית הצמיגים כיום מיוצרים גם על פי תקן זה (אין סתירה).

נתוני הצמיג הנוגעים לתקן האמריקאי מוטבעים בצדו של הצמיג (ראה תמונה מצורפת) וביניהם אפשר למצוא את דירוג הבלאי והשחיקה הצפוי של הצמיג, רמת האחיזה של הצמיג, ורמת פיזור החום שלו.

דירוג השחיקה (TreadWear)
דירוג השחיקה מייצג את עמידות הצמיג בפני מרוצת הזמן (גילו) והחיכוך עם האספלט, אולם כדאי לציין שצמיג שעמיד בשחיקה גם עשוי לאחוז פחות. הדירוג הזה מצוין במספרים כאשר הציון 100 מייצג צמיג סטנדרטי. 
כך לדוגמה צמיג בעל ציון של 150 מייצג את הערכת היצרן כי תוחלת החיים של הצמיג הזה תהיה ארוכה וממושכת ב-50% יותר מזה של הצמיג הסטנדרטי.

דירוג המשיכה (Traction)
דירוג המשיכה, או הגרירה, דומה לדירוג האחיזה האירופי והוא מייצג את יכולת המכונית לבלום בתנאים מבוקרים על אספלט ועל בטון רטובים. הדירוג הטוב ביותר הוא AA, לאחר מכן A, הבא הוא B והפחות טוב - C.

טמפרטורה (Temperature)
דירוג הטמפרטורה מייצג את יכולת הצמיג להתמודד עם התחממות ואת השפעת ההתחממות על ביצועי הצמיג. עיקר התחממות הצמיג מגיעה מההתכווצויות והמתיחות החוזרות ונשנות שלו תוך כדי תנועה ומחיכוכו עם האספלט, אולם צמיג טוב צריך להיות מסוגל להתמודד עם הטמפרטורה הגבוהה.
צמיג שמדורג ב-A מסוגל להתמודד עם טמפרטורות טיפוסיות למהירויות הגבוהות מ-184 קמש. 
צמיג המדורג ב-B עמיד בחום גבוה במהירויות שבין 160 ל-184 קמש וצמיג שמדורג רק ב-C יתקשה להתמודד עם הטמפרטורות המיוצרות במהירויות של 160 קמש ומעלה.
שלב 6: איך אדע שהגיע הזמן להחליף צמיג?צמיגי הרכב סובלים מבלאי שלא בא לידי ביטוי רק בזמן תקר (פנצר) ולמעשה בחלוף הזמן החומרים המרכיבים את הצמיג מאבדים את התכונות החיוניות לתפקודו התקין של הצמיג כגון גמישות וכדומה. במילים אחרות מכיוון שהצמיג עשוי מגומי, הוא לאט לאט מתפורר עקב שחיקתו מהאספלט, התייבשות או כתוצאה משינויי טמפרטורה קיצוניים ולכן חשוב מאוד לבדוק בעקביות את מצבם של הצמיגים ברכב.

להלן מספר נקודות אשר יכולות לרמוז על כך שהצמיג סיים את מחזור חייו והגיע הזמן להחליפו:
1. עומק החריצים שנותר בסוליה של הצמיג קטן מ- 2 מילימטר, במצב זה הצמיג יהיה מסוכן מאד על כביש רטוב מכיוון שלא יצליח לנקז את המים העומדים, כמו כן יעילותו בכביש יבש תהיה אף היא מוטלת בספק.
2. הסימנים שהוטבעו בדופן הצמיג נעלמים לאט לאט.
3. הצמיג עבר את מספר הקילומטרים אליו התחייב היצרן.
4. גילו של הצמיג, בגדול ההמלצה שלנו היא להחליף צמיג שגילו מעל 3 שנים גם אם לא נסעתם איתו הרבה.
5. הצמיג יבש ומתפורר, דבר המאפיין בדרך כלל צמיגים ישנים יחסית (בני שלוש שנים ויותר) ומוריד משמעותית  את אחיזת הצמיג בכביש.

חשוב לזכור! התוצאה של צמיג בלוי עשויה להיות תאונה כתוצאה ממרחק בלימה גדול מדי, האצה לכיוון לא רצוי, חוסר יכולת להפנות את הרכב ועוד, ולכן כאשר מדובר בצמיגים לא כדאי להתחכם.
שלב 7: נקודות נוספות שיש לקחת בחשבון בעת החלפת צמיג
שני צמיגים זהים על אותו סרן
כאשר זיהינו צמיג פגום ואנו מעוניינים להחליפו חובה להחליף לפחות את שני הצמיגים שנמצאים על אותו סרן, כמו כן נדרש שצמיגים אלה יהיה מאותו דגם ומאותו יצרן, כמובן שהמצב הטוב ביותר הוא שכל ארבעת הצמיגים ברכב יהיו זהים.

במקרים לא שכיחים שבהם הוחלף רק צמיג אחד, עקב תקר בצמיג חדש שלא ניתן לתקן לדוגמה, יש לבצע לצמיג השני על אותו סרן איזון. 

לחץ האוויר בצמיגים לאחר ההחלפה
לאחר החלפת הצמיגים חשוב למלא בצמיגים החדשים לחץ אוויר נכון על פי הוראות היצרן, בחלק מהמקרים מתקין הצמיגים בוחר לשים בצמיג לחץ אוויר לפי שיקול דעתו, דבר זה שגוי!! ולכן ההמלצה שלנו לא לסמוך על מתקין הצמיגים לאחר ההתקנה ולבדוק את לחץ האוויר בצמיגים בעצמכם (מידע מורחב על צורת הבדיקה בהמשך המדריך).

האם ישנה אחריות על הצמיג
אם אתם מחפשים צמיגים לרכב במקומות שונים בדקו בין היתר האם ניתנת לכם אחריות עם הרכישה והאם אכן כל פרטיו של הצמיג מצויינים על גביה.
שלב 8: תחזוקה שוטפתכל כמה זמן עליי לבדוק לחץ אוויר בצמיגים?
אין ספק כי פעולת התחזוקה המונעת הטובה ביותר לצמיג היא בדיקה קפדנית וחד-שבועית של לחץ האוויר, כשחושבים על זה אתם הרי מגיעים לתחנת הדלק בכל מקרה במרווחים כאלה לפחות כדי למלא דלק. כמו כן חשוב לזכור לבדוק פעם בחודש-חודשיים גם את לחץ האוויר בגלגל החלופי, למקרה ש... .

תופתעו לגלות עד כמה פעולה כל כך פשוטה ולחלוטין ללא עלות, מאריכה את חיי הצמיג ומוסיפה רבות לאיכות ובטיחות הנסיעה והחיסכון בדלק.

איזה לחץ אוויר למלא?
לחץ האוויר בצמיג צריך להיות בדיוק כפי שקבע וסימן יצרן הרכב. לרוב סימון זה מתבצע בעזרת מדבקה בדופן הדלת, מאחורי מכסה הדלק, בתא הכפפות ובוודאות בספר הרכב.

כיצד ומתי לבדוק?
את לחץ האוויר בצמיג יש לבדוק כשהצמיג קר עד כמה שניתן, בעונת החורף אפשר לנהוג באופן רגוע מספר קילומטרים, בקיץ מומלץ שלא. 

במשאבות של תחנות הדלק ניתן יהיה להתאים את הלחץ למידה הרצויה, אבל בכל מקרה מומלץ מאד להצטייד במד לחץ אישי, אחרי הכל, המשאבות בתחנות דלק לרוב אינן מכוילות כראוי. 

מד לחץ אישי ניתן להזמין כיום מ-AliExpress בעלות של מספר שקלים בודדים, להלן רשימה של מדי לחץ מומלצים:

לחץ לקנייהלחץ לקנייהלחץ לקנייה
שלב 9: סקר שוקכשמחליפים צמיג, כדאי לדעת שיש עשרות חברות מהן ניתן לבחור, בכל הנוגע למחיר הצמיג אין תחליף לסקר שוק. כאשר אתם כבר יודעים באיזה צמיג אתם מעוניינים, עשו מספר בירורים לגבי מחירים ומבצעים, הפרש המחיר לארבעה צמיגים של מכוניות משפחתיות נפוצות עשוי להגיע למאות שקלים.

כדאי לבקש גם המלצות מחברים או מבני משפחה על מקומות מתאימים שבהם ניתן לרכוש צמיגים וגם לבדוק בכל מקום ומקום האם הרכישה בו אכן משתלמת.

נסיעה בטוחה :)
דרג מדריך זה
5/5 - 1 מדרגים
תגובות הוסף תגובה
X
הוספת תגובה חדשה
שלח תגובה
בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאים הבאים:
אין תגובות למדריך זה
יש להתחבר על מנת לבצע פעולה זו
X
עדיין לא נרשמת? הרשמה לאתר Mastarina תאפשר לך ליהנות משירותים נוספים. לאחר ההרשמה תוכל לפרסם באתר מדריכים ומאמרים מקוריים משלך בקלות ובמהירות, להגיב למדריכים אשר גולשים אחרים יצרו ולהוסיף טיפים לפינת "הטיפ היומי", כמו כן תוכל לקבל עידכונים כאשר יתווסף מאמר או מדריך חדש ישירות למייל האישי שלך. זה חינם ופשוט. הרשמה
כניסה למשתמשים רשומים: כל השדות נדרשים
שם משתמש
סיסמה
זכור אותי בפעמים הבאות
כניסה